Monday, June 27, 2011

Sakit itu kafarah dosa..



Dah lama sgt aku x sakit...
tapi kali ni Allah bg aku sakit
dia bagi aku demam..sikit je pun..tp aku dh lemah..hampir x mampu nk buat pape sendiri..

22/06/2011
ptg tu b4 blk keje pale aku dh start sakit n mula menampakkan simptom2 demam.aku mula selsema n kdg2 tekak gatal2
mlm tu pale aku makin berat membuatkan aku tido lbh awal dr biase

23/06/2011
time nk g keje pagi tu badan aku dh rs panas skit tp x teruk,so aku pegi je keje cam biase
makin ptg aku makin x larat.pale mmg dh sakit gila,badan sat panas sat sejuk, batuk n selsema x bentiMonkey Icons
tp since customer dtg x benti so aku gagahkan jugak diri melayan setiap pelanggan yg dtg.
berkemungkinan jugak time tu muka aku agak masam kerana x larat n kepala berpinar.
dlm pkl 6.45 aku pun tutup kedai n memandu pulang dgn berhati2+kepala dh ting tong tp aku gagahkan jugak diri utk smpi ke umah
akhirnye pkl 7.10 mcm tu aku sampaila kt umah.so, aku terus melandingkan diri kat atas sofa..mmg x larat....
dalam pkl 8.30 aku pun msk tido..time ni aku mmg x larat lgsg..nk gerak pun menggigil2
aku siap bwk bekal 1 mangkuk besar berisi air n air batu.aku ambk kain then celup kat dlm air+air batu tu.aku lap 1 badan aku dgn kain tu sambil baring.mmg abis basahla tilam aku,mmg aku dh x larat..
so dh x peduli dh.badan aku menggigil2 walaupun aku rs panas..
malam tu aku tertido dgn kain basah kt atas pale.
pkl10 malam aku terjaga sbb dgr adik aku panggil. rupa2nya letrik xde.patutla aku rs lagi panas dari td.aku gagahkan diri utk bangun sbb panas sgt n aku haus sgt.dgn berbekalkan touchlight dr hp aku carik lilin n lighter.idupkan lilin then cari air.pas aku dh minum aku terus bertapa kt dlm bilik air selama 30 minit coz kepanasan melampau dgn ditemani cahaya dr api lilin..
pas dh puas bertapa kt bilik air aku cuba tido blk tp x berjaya coz panas..onion-head-emoticon-16
namun akhirnya malam tu aku berjaya gak tido setelah elektrik ada kembali.fuh..lega..

24/06/2011
keesokkan harinye..meskipun masih terasa panas di badan n pale sakit
aku gagahkan diri g keje cam biase coz mak aku xde,
pas aku dh mandi utk memastikan suhu di badan turun
utk memastikan aku mampu per gi bekerja aku dh siap2 minum air 100+ air badak, panadol soluble 2 bijik then off to work.
sampai kt ofis buat keje mcm biase n aku buat mana yg larat je.time tu tekak aku dh start sakit.
membuatkan aku lebih byk minum air n berlari ke tandas sebanyak beberapa kali.
so far ok je still boleh bertahan.tp start ptg skit pale aku pun mulala sakit blk n panas badan pun kembali menyerang..malam tu mcm semalam..badan panas sgt2 makan ubat pun mcm x bape jalan
minum air kelapa pun sama..
sakit di tekak aku mmg makin teruk.sampai ke tahap nk telan air pun x bleh.perit sgt2.makan lgla..sah2la x..
kalau time sujud pun sakitnye tekak....mmg x tau nk ckpla smpi nak nangis dh
nmpknye x jalan.tido dgn berselubung je sampai berpeluh..

25/06/2011
still go to work as usual still demam n makan ubat tp still xde perubahan
kadang2 tetiba je batuk x benti sampai sakit dada then sesak nafas..aku just sapu minyak angin je utk melegakan sesak nafas tu
akhirnya ptg tu aku mengalah n g klinik gak
balik dari klinik terus makan ubat then tido..
alhamdulillah esknye kesihatan aku bertambah baik n 
tekak aku yg bengkak tu makin susut n aku dh boleh makan sikit walaupun masih perit
perit coz setiap makanan yg aku telan sakitnye..
ikutkan mmg xleh nk makanlah
tp lapar pny psl telan jela..coz dh bape hari bnd yg aku telan cm air je...
ni doktor dh bg ubat okla skit
Alhamdulillah dgn izin Allah ubat itu mampu menyembuhkan sakit yg ditimpakan ke atas aku

26/06/2011
masih meneruskan pengambilan ubat sbb saki baki virus demam masih ada.
tp dh byk kurangla coz aku dh mampu g kenduri n mkn kt kenduri bagai.
walaupun kdg2 sakit dada tu de gak menyerang tp dgn minyak angin di sisi buat masa ni insya Allah xde masalah..
walaupun demam aku xdela lama..tp bg aku ia satu ujian buat aku coz mengharunginye seorg diri selama dua hari... 

-Abid-

No comments:

Post a Comment