Friday, November 5, 2010

Panggilan haji...

Panggilan Haji..telah tiba lagi...
Alhamdulliah tahun ini 3 org saudaraku terpilih utk menjadi tetamu Allah bagi menunaikan haji pada tahun ini.
Moga2 pasni akan sampai seruan utk aku pulak, org kata elok pegi time muda2 ni tenaga n stamina masih banyak.tapi... klu boleh aku nk pergi dgn insan yg bergelar suami.since aku x kawen g,lbt lgla kot nmpknye.

Pada tanggal 21/10/2010 kami menghantar opah ke Kompleks TH kelana jaya.memandangkan suami opah dh meninggal, so dia pergi dgn jiran dia yg kebetulan pun xde mahram n terpilih utk pergi sama2 tahun ni.opah dh tua br de rezeki nk pergi...tepat jam 12.50p pagi kedengaran pengumuman kepada bakal2 haji anda diminta utk beratur di laluan pintu masuk.kesian pulak aku tgk dia menarik begnya msk ke kaunter pendaftaran pada pkl 12.55 tgh malam.harap2 opah gembira dan berjaya mendapatkan Haji Mabrur..sebaik saja aku terdgr seruan Labbaikalla humma labbaik..air mata aku bercucuran menitik satu persatu2,aku pun tidak pasti mengapa.aku masih ingt lg pada tahun lepas,ketika aku mendgr ibu dan ayah bercerita mengenai ibadah yg akan dilakukan ketika haji pun air mata ku menitis tnp henti..nmpknye jiwa aku ni sensitif klu org cerita psl haji kot.masa kedua ibu bapa aku terpilih utk menjd tetamu Allah pada tahun lepas bg menunaikan ibadah haji, keadaan yg sm juga berlaku,walaupun ketika itu aku masih blum menghantar mereka msk ke pintu bg bakal2 haji.air mata aku scr automatik turun menitik x henti...selg pihak TH memainkan rakaman lafaz Labbaikalla humma labbaik..selg tula air mata aku x benti2 mengalir.puas aku tahan,aku seka air mata gn hujung bj,tp ttp jg turun.namun sebaik sj pihak TH berhenti memainkan rakaman tersebut,air mata aku berhenti dgn sendirinya.kini pada saat ini setlh hampir sethn aku x menjejakkan kaki ke sini,tahun ini aku ke sini lg,namun menghantar org lain pula,tidak seperti keadaan pada pagi 23.10.2009 jam 3.00 pagi,aku menghantar ibu n ayahku pergi menunaikan haji,maka keadaan ketika itu jauh lbh syahdu krn aku mgkn x berpeluang utk bertemu mrk lg.namun umur mrk masih pjg dan kini aku berpeluang utk mengikut mrk utk menghntr saudara kami menunaikan haji.walaupun hari itu aku rs kurang sihat..kepala pening n rs nk muntah,tp aku tahankan aje,sbb boleh jd ini adalah kali terakhir aku akan jupe dgn opah.sambil pening2 tu smpt g aku duk jln2 n tlg org2 tua yg keseorgn n blur x tau mcmn nk lkt sticker kt bag n mcmn nk susun brg2 pemberian pihak TH pada dorg (mak aku kata aku ptt jd petugas TH.ha3 lawak je).aku tlg sbb aku kesian..ada yg borak2 dgn aku,tp dia ckp klate plak,maafla makcik sy dok pahe.hu3

mmg kenanganla pas blk hntr opah esknye aku demam...huhuhu..3 hari...seronok btul.dgn kepala berpusingnya, selsema n batuk2 aku bkk jgk kedai sbb nnti xde duit masuk.:)
ni gmbr opah sblm msk,opah x nmpk aku tgh melambai kt dia..kebetulan plak time ni aku dpt duk kt first row so dptla aku snap pic opah tnp terselit pale org lain...

24.10.2010
sekali lagi kami akan menghantar saudara kami ke Kompleks TH Kelana Jaya.sblm kami bertolak ke kelana jaya,kami semua berkumpul terlbh dahulu di rumah mrk di KKB.mrk di pasangan suami isteri, aku pgl dorg paklang n maklang.selepas solat asar scr berjemaah masing2 bersiap utk bertolak.sblm kenderaan mrk bergerak meninggalkan rumah,anak lelaki mereka melaungkan azan terlebih dahulu,syahdunya suasana ketika itu,dgn kehadiran jiran tetangga yg mengucapkan selamat jalan,scr automatik aku terimbas kembali kenangan setahun yg lalu,keadaanye hampir sama..bezanya hanya masa.sebaik smpi di kelana jaya kami hanya duduk2 berehat di bwh khemah sementara menunggu ms utk check in.mcm biase aku akan merayau utk melihat sape2 yg boleh aku bantu.hu3.bosan sbnrnye..ramai gak sedara mara yg dtg,x sangka pulak ada lg sedara mara yg lain yg terpilih utk sama2 pegi.so makin meriahla suasana.sblm dorg pegi kt pintu check in aku smpt bisik kt makcik aku,doakan aku bertemu jodoh..dia senyum n mengangguk.aku xdela harap sgt dia ingt kiriman aku tu.tp sekurang2nya aku usaha.x gitu.pd ms yg sm aku pun usaha cr gak.
ni la pic paklang n maklang aku yg smpt aku snap.sblm tu aku boleh plak lupa nk snap gmbr dorg.bertuah btul...
SELAMAT JALAN, MOGA BEROLEH HAJI YG MABRUR..

entry ni dh lama dh aku taip,tp halfway je.pastu lupa lak nk publish.hu3

No comments:

Post a Comment