Thursday, October 7, 2010

inikah ujian??

-hati aku x gembira.
-semua yg aku buat x kena.kalau gembira sekejap je
-hp N97 aku dh hilang (xpe harta dunia je,alhamdulillah bukan nyawa yg hilang)
-setelah hampir seminggu hp aku hilang aku cb muhasabah diri,agak2nya aku ada buat silap kat mana2.
-sbb tula aku diuji,Alla nk tgk sabar x aku
-mungkin ms aku gn hp tu dl,ada terdetik riak di hati bila org memuji
-maka sbb tula harta dunia tu diambik blk,supaya aku x terus2an menambah  dosa
-mungkin harta dunia tu akan buat aku merasa ujub pada pencapaian diri sendiri
-setiap kejadian yg berlaku,pasti ada hikmah disebaliknya
-Ya Allah berilah aku kesabaran yg tinggi dalam menempuhi hari2 yg mendatang...
-di mana silapnya aku sampai modal x boleh nk rolling,smpi terpaksa keluarkan duit simpanan dlm bank??
-ibu marah2 sbb xde simpan duit lg.(dia x tau aku dh keluarkan duit simpanan aku utk buat modal,klu dia tau msti lg kena marah).di mana silapnya???
-patut ke aku berhenti meniaga n kembali bekerja..sbb itula yg ibu aku nk.dia g prefer aku bekerja dr duk kt umah n meniaga.sbb high risk.
-ibu selalu bg hint suruh cr keje blk,tp aku tetap diam je..aku dh pnat pergi interview keje..so aku berhenti mencari keje n trus jaga kedai.
-ibu marah sbb aku cuai jg hp tu smpi hilang.selama ni au gn hp x pernah 1 pun yg hilang or org curi.tp maybe dh ditakdirkan hp tu nak hilang aritu.aku redha...aku dh ce tp x jupe.tp x taula klu tetibe hp tu nk blk kt aku sendirikan..
-de org dtg kedai n offer aku keje kt taska dia,patut ke aku terima offer tu?sbb tmptnye x jauh pun.tp mcmn dgn kedai ni???
-sejak de kedai runcit br bkk kt kg aku,mmg org kg ramai pegi kt dia je.dh bkn rezeki aku..sbb tula org pergi kt kedai dia.klu dh tertulis bkn rezeki,walau mcmnpun kita buat kita xkn dpt bnd tu.tp apa yg penting adalah USAHA.
-REZEKI..aku teringt lamb chop yg x smpt aku makan aritu.aku dh panaskan..n tgh lapar time tu..tp dah mmg xde rezeki aku...ada tetamu dtg n dia plak tgh lapar.so aku bgla dia lamb chop tu.aku anggap x rezeki aku.tu je n x kecewa.dh tertulis rezeki org tu.langkah kanan...time aku nk mkn dia dtg.so rezeki aku hari tu adalah mushroom soup cicah dgn roti bakar.alhamdulillah yg pntg kenyang
-Teringt plak kt brg2 aku kt kedai yg dimakan kucing.aku dh usaha sorok bnd tu.tp dh tulis tu rezeki kucing tu.boleh plak dia jupe n dia makan.byk pulak tu.mula2 kena aku rs marah sgt...kenapala bnd yg aku untung x bykla yg dimakanya...dgn hati yg marah aku membebel kat kucing2 tu sume,klu dorg dtg g  aku pkl dgn penyapu.bila pk2 blk..salah aku gak,x bg dorg makan.sjk aritu aku x merungut or salahkan takdir kenapala bnd2 mcm tu jd kt aku,cm aku akan membebel kt kucing2 tu je,sambil bg dorg abiskan bnd2 yg dorg dh mkn td.walaupun sedih n kecewa aku x dpt nk jual bnd tu lg....tp ku tabahkan jua hati ini...YA ALLAH KAU BERILAH KESABARAN YG TINGGI KEPADA HAMBAMU INI.DALAM MENEMPUHI UJIANMU..AMIN..
-abid-

No comments:

Post a Comment