Friday, February 19, 2010

hari yg mencabar bersama ayam..

17.02.2010
hari yg mencabar bg aku
hari ni for the first time aku kena pegang ayam utk disembelih n buang isi perut ayam
mencabar gak keje pegang ayam yg nk disembelih ni.ayah aku sembelih aku pgg,dhla kira2 100++ ekor ayam aku kena pgg.de yg ok je,de gak yg liat tu,aku nk tgkp dia lari2 plak, de yg time aku nk pegang kaki dia,dia tendang tgn aku ar,aku x sdr calar byk, smpi la mlm tu br kesan dia terasa,sbb kuku ayam tu de najis dia so mstila de kuman, n after few hours kuman tu dh memberi kesan kt tgn aku n bhgn2 lain.dhla kulit aku sensitif, abis naik ruam n gatal2 tgn n kaki, sbb hama ayam tu kot, n part yg calar kena kuku ayam tu mula berair n menunjukkan tnd jangkitan.aku dh try sapu ubat kt tmpt luka tu, tp nmpknye x jgk surut2, esk nk g klinik kot, sbb makin worse, ruam n gatal2 pun makin teruk ni, smpi xleh tido aku diwatnye tergaru2 mcm ape je..
pas dh siap sume proses dgn ayam tu dr dia hidup smpila dh sedia utk dijual di pasar, kena cuci lantai n perkakas yg digunakan plak, pas dh setel sume kira2 jam 12.30 aku rse lega..akhirnye siap gak..pnatnye..bj dh bsh..kaki de kesan darah pttla melekit, de semut dh naik kt kaki aku sbb cr rezeki..nsbla aku nk siram kaki aku ni..sori..

pas dh siap urusan dgn ayam, aku mandi n sambung meniaga kt dpn umah, jam br pkl 2 ptg mak aku dh call suh tutup sbb xde org tlg ayah aku meniaga kt pasar, tp aku tunggu pkl 3 br tutup sbb de org yg still membeli.sayangnye arini ramai plak org tny air kelapa tp xde air kelapa sbb xde stok, dhla aku tgl sorg2 so kenal aku kemas brg sorg2 dkt sejam gak aku memunggah brg msk ke rumah.selepas siap aku pun bertolak g pasar saujana utama, aku tgk dr jauh ayah aku dh mula kelam kabut sbb xde assistant, dia tgh ptg ayam, apron pun x smpt pakai lg org dh berkerumun kt dpn nk beli ayam.aku pun trus tlg n suh ayah aku g solat dl.pas dia g solat aku yg amatur ni kelam kabutla ptg ayam, ramai gak customer yg tny, mn yg lain, asal tgl yg amatur je ni, aku gelak je n jawab dorg cuti. nsb baik ayah aku cpt smpt slps aku berjaya memotong 7 ekor ayam kesemuanya. hari beransur ptg dan menghampiri malam.aku minta izin utk blk memandangkan pajkcik ku n my mom dh smpi utk tlg meniaga, aku blk sbb sepupu aku de kt umah sian plak dia duk sorg2 dhla kck g,krg dia blk sek tgk xde org kt umah, takut plak dia.sblm blk mak aku pesan pindahkan kelapa dr bonet keta H ke keta S, aku pun pegila ke keta utk pindahkan kelapa2 tu. br je nk pindahkan hujan dh turun mencurah2 dgn lebatnye. apela nsb td hari pnyela terang benderang skrg hujan plak.aku pun smbg jela keje aku tp smpt gakla capai payung spy aku x kebasahan.tgh2 aku pindahkan buah kelapa tu tetibe alarm keta bunyi plak.sabar jela aku,keta ni time ni la nk wta hal.pastu alarm tu xleh padam lak tu.de la dlm 5 kali dia berbunyi sepjg proses memindahkan buah kelapa tu dijlnkn.aku dh malu amat ni..org dh pndg2 ingt ape aku curi keta ke?...pas dh selesai kerja2 memunggah aku pun bertolak blk,perjlnn yg biasenye mengambil mse x smpi 30 minit menjd sekali ganda krn hujan yg turun teramat lebat sehinggakan aku tdk nmpk jln di depan.kelajuan kereta kekal pd 40km/j atau kurang krn hujan yg terlalu lebat sehingga x nmpk jln.smpi kt umah jam dh pkl 6.40 sepupu aku xde kt umah, aku jupe kasut n beg sekolah dia, ke mnla agknye dia pegi hujan2 ni, aku mencr dia di rumah jiran..mujur jumpa, blk umah mandi then sapu ubat kt tmpt yg gatal2 tu, msk air gula utk esk, bsh sume bekas2 yg digunakan meniaga td.hntr sepupu g tuisyen, msk then mkn..bkk buku tgk pe nk study..jeput sepupu blk tuisyen..tgk tv jap pastu tido..

No comments:

Post a Comment