Thursday, December 16, 2010

THE STORIES....

Dh sebulan aku x update blog ni.abis berhabuk...terlalu sibuk + xde mood.
bermcm2 bnd yg dh jd sepjg sebulan ni...
Raya Haji di Pulau Pangkor..ayah aku mmg buang tebiat..tetiba je pas g umah nenek n umah nyai dia ajak g pangkor plak.
aku sbnrnye x minat n x selesa g bercuti time ni.tp dh ayah aku ajak aku g gak
pas kemas brg dlm 15 minit kitaorg pun bertolak...tetiba br teringt yg kupon daging korban terlupa nk bg kt sepupu suh ambk kan daging..pelupa btul...
dh smpi kt jeti lumut n naik feri aku duk kt luar menikmati pemandangan n ambk angin..
pas dh smpi kitaorg sewa motor n naik van
smpi2 je aku duk kt suria resort n chalet kt teluk nipah..mlm tu mkn ns himpit n rendang..pas isya' sume trus tertido..pnat sgt kot + kekenyangan.hu3
aku tido pki tudung..sungguh x selesa..(sabar jela ek..dia dh blk nnti ko dptla privacy ko blk..)

esk pagi2 time sarapan aku tgk de burung enggang kt chalet sblh.rs pelik lak de enggang kt situ..sbb nk attract perhatian enggang tu aku pecah2kan nasi himpit n susun kt beranda chalet aku tu.x sangka plak burung2 tu sume dtg mkn..sgt seronok...dgn suasana yg masih hijau n udara yg nyaman..
pkl 9 ayah ajak g snorkeling..sume org g kecuali mak aku.nsb aku bwk bj mandi..klu x, x g kot..
boatman tu siap bg kitaorg roti utk bg kt ikan g.aku x bg kt ikan roti tu, tp aku gengam je roti kt dlm tgn...sume ikan ikut aku sbb bau roti..pas dh boring tgk ikan sbb org dh ramai sgt..aku g tmpt lain tgk coral..tp malangnya x cantik sbb coral tu byk yg dh mati...
aku campak life jacket kt atas batu sbb aku nmpk gamat..aku nk menyelam ambk..nsb dpt..aku dh lama teringin nk ambk sendiri gamat kt dlm air..tp selalu x dpt.kali ni aku dpt pgg.aku nk tunjuk kt ayah aku.so aku ltk dia kt dlm bj mandi aku.sekali tau2 je gamat tu dh mengeluarkan cecair mcm getah n membentuk bulat mcm bola.sgt comel..sayangnya aku x bwk kamera sbb takut rosak kena air laut...
gamat ni sgt fleksibel...mcm2 rupa aku buat,mcm tanah liat plak..

pas blk dr snorkeling n pack utk pindah ke chalet Anjungan resort & spa.best tul chalet ni.luas n de swimming pool g.duk kt sini br aku de privacy sbb bilik asing...bila tkr bj br aku perasan aku dh gelap 4 tona kot.hahaha.sape suh x pki sunblock cream sblm g snorkeling td.time tghari aku abiskan ms dgn berhibernasi sbb cuaca panas..ptg tu round2 pulau naik motor sewa.
aku naik mtr dgn ayah aku.time tu aku dh pk lain dh.klula aku dgn......hu3.gatai...
jln dia sungguh mencabar.mtr yg aku naik siap tergostan.pastu kena tolak sbb mtr xnk naik bukit.hahaha
klaka je.smpi skrg aku still teringt n tergelak..
malam tu kitaorg mkn ikan bakar..aku jln2 cuci mata kt kedai souvenier cr bj or seluar or dress yg boleh aku beli.last2 aku beli seluar n kain 1.t-shirt dia cam mahal n x berkualiti..
esk pagi beli mknn kt kedai area kampung2 je.murah n sgt sedap.adik aku smpt g jual minyak kt awek yg jual    mknn tu.blk ke jeti pun naik motor gak.first time...tp best..

pas blk dr Pangkor minggu seterusnya tetiba ayah aku ajak g cameron plak...ikut je...kebetulan plak aritu besday MAJ, ayah aku kata tu kira mcm hadiah besday diala.since mengejut aku smpt bwk bj 2 helai je.yg pntg bwk sweather.
memula g boh plantation yg kt tgkt bwh tu..siap g daki ke puncak yg de menara tu g.dhla pki maxi....selamba je daki bukit yg curam tu.tp yg pntg aku smpi..cm smpi je kt atas tu pe g jantung aku mcm x ckp2 nk pam oksigen..laju gila dia berdegup.hu3
pastu g ke tanah rata cr chalet.duk kt chalet rainbow.kali ni aku lg x selesa..sebilik yg sempit n byk abiskan ms kt dlm bilik sbb cuaca sejuk..since ayah aku ambk 1 blk je.kenala aku siap pki tudung n bj lengkap pas mandi dr dlm bilik air g.mls nk ckp kt ayah aku.aku diam jela..kang dia kecik ati lak ssh..
mlm tu aku kuar g pasar malam n sempat gakla beli sweather g, n bj t-shirt 2 helai.aku mmg gila sweather warna putih tp aku x jd ambk tkt kotor.so last2 aku ambk sweather kaler hitam yg boleh jd dwi function tu.
kitaorg byk jln2 je, x byk membeli sbb dh selalu sgt g cameron ni..kali ni aku beli beg silang pic strawberry agak cutela beg tu utk bwk g kls.

blk dr cameron aku jenguk keadaan kedai runcit aku..nmpkye de org pecah msk n kebas brg2 tertentu.tp dasar penyamun tarbus..dh curi brg lain..boleh plak dia gantikan dgn brg lain supaya aku x perasan.kerugian dianggarkan kira2 RM200++

aku bz memenuhi undangan perkahwinan.ramai btul kawan2 yg menamatkan zaman bujang...tahniahla utk dorg sbb dh melengkapkan separuh dr agama. (^_^)

skrg ni aku jd ala2 mcm cikgu..mengajar sepupu aku...sbb pelajaran dia terlalu teruk..so bila aku g kenduri aku bwk dorg sekali.hu3

kenduri kawen ct-sian dia suami dia xde kt malaysia,sanding sorg2
kebetulan plak time kenduri kawen mahirah aku, syida n fatahiyah boleh tersama tema....oren...

30/11/2010
ayah aku suh aku xyah bkk kedai n keje dgn mak aku jela sbb kerani dia dh xde..
maka bermula dr tarikh tu aku pun mula bertukar profession. :)

seminggu kemudian ayah aku g bercuti g.tp kali ni aku x ikut.aku duk kt umah je.pkl 3 pagi tiba2 aku dgr org menjerit ckp lori terbakar.aku ingtkan aku bermimpi...cepat aku melompat bgn trus tgk ke luar.tgk2 lori arwah pakcik ku sdg terbakar,br mula terbakar,aku trus kejutkan adik aku yg sdg lena..dia dgn terpisat trus kejutkan MAJ n pekerja ayah aku.aku trus pakai tudung.n agak kalut cr mn aku campakkan hp aku sblm tido.nsb MAJ tido dgn hp,aku trus call mak aku yg berada kt fraser hill n 999.paksu aku dtg,dorg yg kt luar cb padamkan api,aku trus srh makcik ku lari keluar dr rumah n selamatkan dokumen pntg.x pk pe dh sbb api marak terlalu cpt, meletup dan menyambar kabel elektrik...dorg cb padamkan api gn air biase tp x berkesan.akhirnya gn air batu n air dr lopak yg byk kt umah aku,alhamdulillah pas 30minit++ api berjaya dipadamkan.10 minit kemudian br bomba smpi.walaupun api dh xde.tp bara masih ada.jd bomba siram dlm rumah yg separuh terbakar n lori n mn2 bhgn yg masih mempunyai bara utk mengelakkan kebakaran berulang.
agak kecewa bomba yg xde keje nk wat duk borak2 sambil hisap rokok.pastu plak no tel balai bomba berhampiran x dpt dihubungi sbb dorg dh tukar lokasi.cis...klu kitaorg tunggu dorg smpi n padamkan api konfem g byk bhgn umah yg terbakar.n nsb makcik aku smpt padam suis utama so xdela api menyambar elektrik n msk kt dlm umah.
sepupu aku duk kt dlm umah aku,  yg kck dh menggeletar.kesian dia.kck2 dh alami mcm2 bnd yg trauma..dl arwah ayah dia meninggal, kali ni tgk kejadian kebakaran plak.nsb mak dia dh alihkan keta dr garaj dl.klu x msti kena sambar gak kete tu..sepupu yg lain de yg dh nangis2 sbb esok nk exam, kesian dia,aku cm dpt suh dia sabar n tenang sbb api dh padam.aku temankan dorg berjaga smpi ke pagi dgn layan dorg main UNO.pas subuh n dorg blk ke umah,aku pun smbg tido jap.pagi tu bersiap g ofis dlm keadaan mamai.x ckp tido.

mengantuk sungguh aku aritu..tp ku gagahkan jgk mata tahan ngantuk...n meneruskan keje mcm biase..
since elektrik dh xde kt umah sepupu aku dorg tumpang umah aku,aku x kesah pun,sbb umah aku ckp besar utk dorg duduk.

10/12/2010
result kuar.hancur hati aku bila aku tgk de 1 subjek yg gagal...hampa..kecewa..semuanyala...
tp life must go on....pas 1 hari bersedih..aku ambk keputusan utk biarkan yg dh lpas..n reseat blk paper tu...

12/12/2010
aku g jupe en mokhtar pengasas kaedah mokhdar..ingt nk blaja blk kaedah dia..tp x jd..wang x ckp...ak cm setakat dgr taklimat n bg testimoni je..aku ingt nk try mintak jd fasi diala..kot2 dia terima..hu3.boleh aku blaja ilmu br.n memantapkan g ilmu yg sedia ada..

semenjak kebelakangan ni dh 2 kali aku mimpi aku kawen.ish3x pe nk jd ni..apa sbbnye ek??aku nk sgt kawen kot.smpi termimpi2...bahaya ni....



-Abid-

No comments:

Post a Comment